De stadslogistiek in Flevoland staat de komende jaren voor een aantal grote uitdagingen. Het vervoer van goederen kan niet meer zoals we dat gewend zijn. De druk op de openbare ruimte wordt steeds groter. We willen de logistiek slimmer organiseren én werken aan een transitie naar schoon vervoer. In Flevoland liggen daarom de volgende uitdagingen:
· Hoe verminderen we het aantal bestel- en vrachtauto’s in de stad?
· Grote bouw- en renovatieopgave waarvoor slimme oplossingen nodig zijn
· Hoe zorgen we voor voldoende laadinfra voor emissievrije vrachtauto’s en bestelauto’s
· Hoe organiseren we slimmer vervoer van lokale voedselproducten
· Welke rol kan waterstof spelen in de logistiek?
Heb jij ideeën over hoe we de uitdagingen voor slimme stadslogistiek goed kunnen aanpakken? Of wil je geïnformeerd worden over slimme stadslogistiek? Meld je dan aan voor onze meet up Slimme Stadslogistiek op donderdag 25 september.
In interactieve werksessies gaan de deelnemers tijdens de meet up met elkaar aan de slag om invulling te geven aan de uitdagingen.
Voor wie: Ondernemers, overheden en kennisinstellingen in Flevoland
Wanneer: Donderdag 25 september 2025 van 14:00 tot 17:30
Waar: Green Innovation Hub Hospitaaldreef 29 1315 RC Almere
Programma
14.00 – 14.30 Inloop
14.30 – 14.45 Welkom door Vervoerregio Amsterdam en Green Innovation Hub
14.45 – 15.05 Toelichting vijf uitdagingen
15.05 – 15.20 Pauze
15.20 – 16.20 Interactieve sessies voor de vijf uitdagingen
16.20 – 16.30 Uitkomst interactieve sessies
16.30 – 17.30 Borrel en netwerken
Samen maken we de stadslogistiek slimmer, duurzamer en toekomstbestendig!
Namens Vervoerregio Amsterdam, Green Innovation Hub, Provincie Flevoland en Provincie Noord-Holland
De volgende werksessies kunnen gevolgd worden:
Verkenning slimmere stadslogistiek in Almere
Vanuit de 3 logistieke rollen (de besteller, de brenger en de vormer) willen we met de deelnemers in de sessie gaan bekijken welke mogelijkheden en samenwerking zij zien om stadslogistiek slimmer te maken. Met de komst van ZE zones en de noodzaak om slimmer met energie en ruimte om te gaan is het reduceren en slimmer maken van logistiek een enorme kans. Hoe we hiervoor tot concrete ideeën kunnen komen gaan we in deze workshop onderzoeken.
Toelichting: de vormer is bijvoorbeeld de gemeente of een projectontwikkelaar, de brenger is een logistiek dienstverlener/transportbedrijf (of een winkelier die zelf bezorging doet) en de besteller is de winkelier of andere ontvanger van een levering/bestelling.
Sessieleiders:Iwan Blokker (projectleider zero emissie zones, gemeente Almere)Frank Siemerink (logistiek makelaar, gemeente Almere)
Slimme bouwlogistiek voor de bouw- en renovatieopgave
In de komende 20 jaar worden er in Almere zo’n 50.000 woningen bijgebouwd. Tegelijk start er vanaf volgend jaar een grote renovatie periode, nu de stad 50 jaar oud is. Uit data blijkt dat in 2024 25% van alle logistieke bewegingen bouw-gerelateerd is. Vanaf volgend jaar verwachten we dat de bouw-gerelateerde logistiek enorm gaat toenemen. Dit betekent veel vrachtwagens en bedrijfswagens extra in de stad, naast alle openbare ruimte die door opslag en parkeren in beslag gaat worden. Daarnaast heeft dit ook invloed op de verkeersveiligheid en CO2 uitstoot. Hoe kunnen we dit slim aanpakken, wat is hiervoor nodig en wie moet hier de regie in nemen?
Sessieleiders:Gerry de Koning (programmamanager smart mobility, gemeente Almere)Deodaat Boer (adviseur smart mobility, provincie Flevoland)
Voldoende laadinfra voor je vracht- en bestelauto
Hoe realiseren we voldoende laadinfra in de openbare ruimte op bedrijventerreinen?Er is een laadscan speciaal voor logistiek ontwikkeld waarmee je als bedrijf inzicht krijgt in je stroombehoefte op basis van de huidige aansluiting en ambities m.b.t. elektrificatie van je wagenpark. Om de behoefte ook te kunnen realiseren, kun je denken aan nieuwe laadinfra maar ook bijvoorbeeld het delen van al bestaande laadinfra.
Sessieleider:Riko Kruit (adviseur logistiek, MRA Elektrisch)
Hoe organiseren we slimmer vervoer van lokale voedselproducten?
In Oosterwold (Almere) besteden inwoners een deel van hun kavel aan stadlandbouw, waardoor er een unieke mix ontstaat van wonen, groen en lokaal voedsel produceren. We kunnen er niet vanuit gaan dat voedsel dat door veel verschillende kleinschalige producenten wordt geproduceerd, vanzelf op de meest efficiënte manier de weg naar de afnemers vindt. We hebben twee hoofdvragen om deze uitdaging aan te pakken:
1. Hoe zorgen we voor een stabiele en voorspelbare afzetmarkt? Bijvoorbeeld een gezamenlijke afspraak maken met de beoogde 50 cateringbedrijven om lokaal voedsel in te kopen. Wie/wat is ervoor nodig om zo’n afspraak te organiseren?
2. Hoe zorgen we dat voedsel uit de verschillende deelsegmenten straks bij elkaar kan komen, zodat cateraars vers, zuivel en vlees in één keer geleverd kunnen krijgen met zo min mogelijk voertuigen aan de poort?
Sessieleiders:Jalil Bekkour (Stadslandbouwcooperatie Oosterwold)Danielle de Bruin (programmamanager foodhubs MRA)